Alle dagbladuitgevers gaan multimediaal. Alleen internet erbij is niet multimediaal genoeg. In navolging van De Telegraaf gaat PCM zich ook met RTV bemoeien. Vorige week kocht PCM een meerderheidsbelang in Arrow Media Group (commerciƫle radio). PCM overweegt met Harry de Winter de commerciƫle kwaliteitstelevisiezender TV Oase te starten. Wat zijn de kansen op succes?
Alle Wijmenga, media director bij Media Planning: 'Het lijkt er op dat al het rumoer over integrated channel planning en zo meer, de grotere media concerns in beweging heeft gebracht. De vraag dringt zich op of dit niet weer vooral defensief is. "Als de klant het wil, dan kunnen zij bij ons terecht". Maar waarvoor?
De afgelopen decennia hebben de grote uitgeef concerns (toenmalig VNU, Wegener, Telegraaf en ook PCM) regelmatig geprobeerd om multi-media te opereren. Of het interne- of externe politiek is geweest - vermoedelijk een mix - de uitkomst was onveranderlijk een scheiding na verloop van niet al te veel tijd. Het kan ook een schoenmaker en leest-geval zijn, maar dat is dan zeer structureel. Om het kort te houden, in de achteruitkijk spiegel lijkt de kans op succes verre van verzekerd.
De andere invalshoek is een positieve. Men leert van het verleden en vermijdt gemaakte fouten. Gevoelsmatig kloppen combinaties als Telegraaf - Sky en PCM - Arrow wel. Dus waarom zou het deze keer niet wel succesvol kunnen zijn? Recente probeersels met de traditionele partijen stemmen bepaald niet hoopvol. Wat dat betreft zijn het vooral bedrijven zonder verleden, zoals Talpa en Metro, die er gunstig uitspringen. Partijen die - inderdaad - nog veel te winnen hebben.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten