dinsdag, juni 06, 2006

Mediawet op de schop?

Zoals ik vorige week voorspelde, ging het kabinet - zo lijkt het - zonder omhaal akkoord met het voorstel van staatsecretaris Van der Laan om dagbladbedrijven toe te staan zich in TV en radio te begeven. Zo stond het ook zaterdag in NRC. Het kon daar helaas niet bij blijven. Weer laat deze regering zien dat haar belofte minder regels te creëren een lege huls is. Onder het aloude mom van de bescherming van de pluriformiteit in dagbladen land is er namelijk toch weer een rem ingebouwd. Voor het gemak citeer ik het NRC maar even:

“het kabinet wil het mediabedrijven mogelijk maken om van de gezamenlijke markt van kranten, radio en TV – die dan geldt als 300% - maximaal 90% marktaandeel te bezitten. Om te voorkomen dat een paar grote partijen de dagbladen markt gaan overheersen, zal daarbij wel een beperking gelden van 35% van dat specifieke marktaandeel. Volgens het kabinet is die beperking nodig om de pluriformiteit te beschermen, Bij de RTV-markt zou dat niet nodig zijn om dat de Publieke Omroep daar die pluriformiteit beschermt.”

Op zijn zachtst beoordeeld is dit Apart. Er zijn namelijk drie belangrijke partijen in Nederland. PCM, Wegener en de Telegraaf. Die worden het nu dus opeens toegestaan om de markt onder elkaar te verdelen? Of begrijp ik het niet goed. Los daarvan is het begrip pluriformiteit in relatie tot dagbladen ondertussen trouwens al jaren grote onzin. Er is inderdaad nog enige overlap tussen zogenoemde landelijke en regionale dagbladen. In vrijwel geen enkele regio verschijnen echter nog 2 dagblad titels. En het begrip landelijk is zeer relatief. Ja, als je je best doet kan je de kranten in elke kiosk in de ‘grote” stad kopen. Maar in de praktijk hent de qua verspreidingswijze abonnement gedomineerde dagblad markt een doublure factor van 1,4. De overlap zit ‘m ongetwijfeld voor een groot deel in bedrijfsabonnementen en algemene leesplaatsen. Dat is de kwantitatieve kant van het verhaal. Hoe is het echter van uit de pluriformiteit gedachte recht te praten dat een bedrijf als PCM de scepter zwaait over 4 landelijke titels? Volkskrant, Trouw, NRC en – ja toch maar – het AD! En, dat zelfde PCM controleert samen met Wegener – schat ik – 80% van de regionale titels. Doet dat recht aan het begrip pluriformiteit? Een lachertje is het. Een truc om apparaten als Commissariaat van de Media en NMA in stand te kunnen houden van de “belastingcenten”, Tegelijkertijd om een paar leuke baantjes voor de toekomst, dan wel voor partijgenoten veilig te stellen, en dat alles tegen honorering van één of meer “Balkenende”-fooien.

Maar goed de weg naar radio en TV ligt definitief open voor de krantenuitgevers. Zij kunnen nu echt hun multimediale ambities gaan botvieren zonder zich te hoeven beperken tot Web 2.0.
Of de consument er op zit te wachten? Dat laat zich raden. De reacties op AD.nl logen er niet om:
”….fijn nog een paar Talpa’s op tv, nog meer reclame…niet nog meer. Heb mededogen..”
“Kranten hebben geen TV nodig…..zoals die nu functioneert, zal de TV van de krant er ook uitzien…”
“….Kranten kunnen zich al jaren niet bedruipen….nu willen zij hun gebrek aan visie en daadkracht verdoezelen door al hun verliezen af te wentelen op de bodemloze put die TV heet”

Eerlijk is eerlijk, ik las ook enkele positieve opmerkingen over de nrc.next uitzendingen. Dus wie weet.

Hier laat het kabinet het echter niet bij. Want in de Volkskrant lees ik niets over kranten en TV, maar over gelijke reclameregels voor de commerciële TV stations. De zenders die niet onder het Luxemburgse RTL vaandel scharen, moeten zich immers aan een sterk beteugelend web van regeltjes met betrekking tot reclamemogelijkheden houden. In de ministerraad is namelijk geconstateerd (sic) dat ‘het reclamespeelveld niet voor iedereen gelijk is’. Je vraagt je af wie ze dat verteld heeft. Nee, eigenlijk hoe het komt dat dit inzicht plotseling door de jaren lang standhoudende drievoudige laag schokvrij plaatbeton is gedrongen. Nu ja, niet te vroeg juichen over het “wel degelijk afschaffen van een paar regeltjes” Ik citeer nog maar eens vrij uit een stukje tekst zoals het op 6/606 is geplaatst door Adformatie.nl die het weer aan het ANP ontleende):

“Van der Laan gaat onderzoeken in hoeverre aan die situatie iets kan worden gedaan. Ze denkt wel dat ze voor lastige vragen zal komen te staan omdat ze ook de consument wil beschermen. Op RTL-zenders vindt ze het bijvoorbeeld vervelend als er aan het einde van een programma al een reclamebalk in beeld komt. Ze vraagt zich af of consumenten ermee gebaat zijn als andere stations dat ook mogen.
Het verruimen van de zogenoemde 'billboarding' ('Dit programma is mede mogelijk gemaakt door...') zou wel moeten kunnen, zegt Van der Laan. Van de Luxemburgse wet mag er na de naam van het bedrijf ook nog een slogan volgen. De Nederlandse wet staat dat niet toe, maar volgens Van der Laan moet dat in de toekomst wel kunnen”.

Een beter voorbeeld van de manier waarop politici en/of hun ambtenaren ons menen te moeten betuttelen lees je niet zo vaak. Consumenten zijn dom en willoos. Zij hebben geen mening. Sla de eerste beste krant maar open of oriënteer je eens op dat internet. Volstrekt slaafs aan het commerciële gezag. Gelukkig is daar nog die oase genaamd Publieke Omroep. Maar ja hoe komen al die sufferds daar nog. Voetbal. Juist.

Nog een aanpassing dan maar. “De rechten voor het Eredivisievoetbal zijn in handen van Talpa dat afgelopen seizoen weigerde beelden vrij te geven aan de NOS. Door de eventuele wetswijziging komt in deze situatie wellicht verandering.
In de nieuwe wet moet expliciet worden vastgelegd dat de Publieke Omroep actuele sport- en nieuwsgebeurtenissen mag uitzenden.

En zo gaat er een regeltje af en komt er weer een ander regeltje bij. Therapeutisch. Maar voor wie vraag ik mij af. Sterker, nu het er op lijkt dat het kabinet de hele mediawet gaat verbouwen denk ik zomaar dat die uit meer dan één deel gaat bestaan. Kan er ook wat in over internet. Wedden?



Het zal ss Van der Laan niet lukken om het aantal Mediawet-regeltjes te beteugelen.

1) Echt niet!
2) Heus wel
3) laat me nadenken


View Results


Make your own poll

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Alle, ik ben het met je eens. Wie niet? Ik vraag me dan alleen af. WIE verzint er zoiets en WAT doen die .u@k&^g kamerleden dan?
Een beetje controleren en nadenken zou toch tot een nieuwe (veel simplere, kortere, doelgerichtere) mediawet (en dito publiekbestel)moeten leiden?

Alle Wijmenga zei

Precies, Jos. Om nog maar eens een reclame te parafraseren: "80% weet het, en die 20% die er wat aan moet doen laat het afweten".