Je kunt er op wachten.
Er is een Europees voorstel aangenomen om de reclameregels op TV te versoepelen. Dat laatste althans van uit een Nederlands perspectief.
Als het voorstel inderdaad wordt aangenomen door het Europese Parlement, en die kans is groot, dan kan er het een en ander veranderen in Nederland. Volgens wat ik er over gelezen heb wordt het zenders mogelijk om vaker dan nu het programma te onderbreken voor reclame boodschappen. Wel blijft het maximum aantal reclame minuten per uur gehandhaafd op 12.
Het heeft de Consumentenbond een week gekost maar, zo lees ik in de Adfo nieuwsbrief, en nu neemt zij haar rol als zelfbenoemde duivel uitdrijver met verve ter hand.
Zij vreest een commerciĆ«le jungle op TV. Zij kondigt een sterk vercommercialiseerde reclamecultuur aan. Het deed mij terugdenken aan voormalig STER directeur Chris Smeekes die in de 80-er jaren van de vorige eeuw ook het einde van de televisie wereld verkondigde. Hij kreeg gelijk, nadat hij bij de komst van de eerste commerciĆ«le tv zenders in 1989 bijval had gekregen van tal van cultuur beschermers die 'bloemkolen' verafschuwden. Ruim vijftien jaar later weten wij niet beter. Hoewel, zenders moeten het natuurlijk niet te gek maken. Dat ondervond Talpa wel met betrekking tot de integratie van reclame blokken in ‘de Wedstrijden’ . De kruik en het zinken spreken voor zich.
Het ligt niet zo heel erg voor de hand dat TV zenders straks iedere 2-3 minuten een reclame spotje door hun programma mixen. Dan gaat de samenhang wel zeer uit programma’s. Een Amerikaanse opbouw naar het eind van een programma is wel denkbaar. Experimenteren, zou ik zeggen. De kijker laat wel weten waar het ophoudt.
Vanuit het oogpunt van de reclame ‘planner’ is dit natuurlijk helemaal niet zo slecht. Meer, kortere blokken verhogen – in ieder geval op de middel lange termijn – de kans dat commercials weer meer dan voorheen gezien gaan worden. Ik verwacht dan ook een omhelzing van deze commissie door BVA.
Wat mij meer verbaasde was het lezen van de aankondiging dat er geen sprake lijkt te zijn van versoepeling van de in-program mogelijkheden in de nieuwe EU TV regels. Voor zover ik het begrijp lijken die sterk op wat er nu in Nederland is toegestaan. En dat valt niet mee. Daar zou nu toch juist de redding van TV als reclame medium vandaan moeten komen? Volgens ons, de reclamewereld.Daar hoor je die Consumentenbond dan weer niet over. Zoals altijd, ‘eigen leed telt het zwaarst’. “Dat je het weet”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten