woensdag, februari 14, 2007

Praat over dagbladen = praten over oplage


Wereldwijd, ook hier in Nederland gaat het helemaal niet slecht met dagbladen. Dat zijn de feiten zoals gepresenteerd door de World Association of Newspapers. Er komen nieuwe titels bij, zoals wij wel weten, en de oplages stijgen. De WAN meldt triomfantelijk:


"The figures show that there has been a quiet revolution in the number of daily launches. This burgeoning growth of daily titles worldwide has largely gone unnoticed by market makers and media pundits obsessed with the digital media revolution," said Mr Balding. "Meanwhile the real-world growth of newspaper titles and circulations continues inexorably.

"These trends also indicate the widespread, but often overlooked, innovation that is occurring in the newspaper industry. While much attention has been focused on digital development, the print product is also changing. Even in the most developed markets, there has been a proliferation of new genres of newspapers, targeting new audience segments and generating creative marketing and distribution scenarios. And the surge of new, free titles thrust into the paid-for market is the result of many publishers rethinking the cover-price revenue model in place for more than 400 years."


De volledige tekst van het persbericht vindt je hier.


Het mag duidelijk zijn (lees het persbericht), in de rest van de (dagblad) wereld heeft oplage als maatstaf nog lang niet afgedaan. Dat het in Nederland al een tijdje minder gaat - met de oplage - is dus vanuit een werelds perspectief te verwaarlozen. Of willen we daar ook al niet meer bij horen?


Geen opmerkingen: