Internet is ondertussen al lang gepromoveerd tot remplaçant van het al eeuwen dienstige ‘Haarlemmer olie’.
Dankzij Hyves lijk je al snel socialer dan je kennis die feesten met 100 mensen organiseert om zijn verjaardag te vieren.
Je ernstig saaie leven geef je een 180 graden draai in Second life. Enzovoorts.
Zakelijk gaat het de zelfde kant op. Om even bij media te blijven; Internet is natuurlijk een prima plek om niet verkochte advertentie ruimte te verkopen? Dat suggereert één van de hoofdartikelen op Marketing Tribune deze week: “eBay in tv-reclamehandel”.
Zowel Google als eBay zijn momenteel doende een dergelijk ‘platform’ te lanceren.
Zowel Google als eBay zijn momenteel doende een dergelijk ‘platform’ te lanceren.
? is mijn reactie.
In Nederland hebben wij dat initiatief toch al weer een jaar in ‘huis’. Alleen zou je deze partij niet direct als een mediabroker classificeren, maar eerder als een online mediabureau.
De suggestie dat het veiling systeem tot lagere tarieven leidt, komt mij wat simplistisch voor. Er zijn immers campagnedoelstellingen te realiseren. Je kunt het je niet veroorloven om te blijven wachten tot het tarief onder een vooraf bepaald minimum zakt, op het gevaar af dat je geen campagne blijkt te hebben. In dat opzicht lijkt er mij weinig of geen verschil met de US markt. Nader zoeken leert echter dat het – zeker – in eerste instantie om lokale markten gaat, waar de advertentieruimte structureel minder snel verkoopt en niet uitverkocht raakt. Qua schaalgrootte lijkt het vanuit die optiek wel te passen bij de Amerikaanse markt. Gevoelsmatig minder bij de Nederlandse.
Ik blijf overigens zitten met de vraag hoe hier planmatig mee om te gaan, wanneer uitgangspunten en doelstellingen ten grondslag liggen aan een campagne. Als die er niet zijn, is er meestal ook geen budget. Ik moet het allemaal nog zien, maar ben wel benieuwd.
Is er iemand die dit fenomeen wel grote toekomst ziet hebben? En waarom en hoe dan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten