zondag, februari 25, 2007

Spits: narrowcasting in 750 bussen en treinen

Het lezen van het woord ‘narrowcasting’ doet vaak iets met mijn nekharen. Toch was ik deze keer direct oprecht geïnteresseerd dan wel geïntrigeerd. Want de combinatie Spits en OV is nagenoeg 1 op 1. Op Marketing Tribune las ik dat het om schermen in bussen en treinen gaat. Wie heeft het hier nog over narrowcasting? Dit gaat immers over multimediaal!

Tekst/beeld kan worden gecombineerd met geluid/bewegend beeld in een omgeving waar je ‘old school’ mag spreken van een ‘captured audience’.

Ik las/mijmerde tot de slotzin mij trof. Spits/Veolia zou met deze narrowcasting op grote schaal (sic) KPN/NS voorblijven. Dat was 3x slikken: Veolia, de tegenstelling en NS.
Opeens dringen zich vragen op: Veolia? Treinen?, dat is toch NS?
Ik was er zo maar overheen gelezen, Veolia is (vooral) operationeel in Zuid Nederland en heeft inderdaad een paar treinen rijden in Limburg. Ik herinner mij opeens dat Spits zijn lezers toch vooral heeft in de Randstad. Dat is dan zeker de verklaring voor die ‘narrowcasting op grote schaal’.
Kortom, ik kan mijn vooroordeel tegen het gebruik van het woord narrowcasting, of beter misbruik ervan, rustig in standhouden.


Overigens is het wel jammer dat het zo loopt. Want de combinatie gratis dagblad en fysiek OV lijkt mij wel degelijk een hele sterke. Maar de NS heeft bij mijn weten weinig bussen. Hoewel er heel wat mensen gebruik maken van de trein doet die situatie toch weer afbreuk aan het woord grootschalig. Ik lees in gedachten al het toverwoord bij de introductie.

Geen opmerkingen: