vrijdag, mei 19, 2006
De beste mediastrategieen worden geschreven door reclamebureaus, en niet door mediabureaus
Zo agiteert Adformatie op haar online pagina.
"In vijf jaar Amma ging de prijs voor de beste mediastrategie drie maal naar een reclamebureau, niet naar een mediabureau. En ook bij de uitreiking vorige week gingen twee van de belangrijkste prijzen naar reclamebureaus, Van Walbeek en TBWA. Wat zegt dat?"
De uitslag was koud uitgesproken, of ik dacht al; “dat gaat gezeur opleveren zoals hierboven verwoord”.
En nee, daar hoef je geen ziener voor te zijn. Tsja, wat zegt dat? Bijvoorbeeld dat reclamebureaus er vanuit hun basiskunde beter in slagen om een ideetje te presenteren en verkopen dan mediabureaus? Klinkt lekker, maar doet Jan Knaap wel erg te kort. Hij is namelijk ongetwijfeld degene die verantwoordelijk is voor het twee maal winnen van de prijs in de afgelopen jaren. En Jan is natuurlijk een geslepen oud-media strateeg. Wat je wel mag zeggen is dat reclamebureaus, gezien het grote aantal prijzen festivals waaraan zij gewoon zijn deel te nemen, meer ervaring hebben dan mediabureaus. En dat dus ondanks het feit dat er in MWG verband nog een avond is georganiseerd om mogelijke inzenders (van mediabureaus) op het goede spoor te zetten.
Wat hier overigens lastig is, is dat de expliciete afwegingen van de jury en de feitelijk ingediende cases (totaal) niet inzichtelijk zijn. Als ik het goed begrepen heb zijn de uitgereikte prijzen niet unaniem verkozen, maar bij meerderheid van stemmen. Zou het dan niet nog inzichtelijker zijn als duidelijk wordt hoe de verschillende bloedgroepen binnen de jury’s hun stem uitbrengen?
Wat de mediastunt betreft. Het spijt mij wel, maar het is in het TBWA geval toch vooral een ideetje wat mooi uitgepakt is. Het is moeilijk voor te stellen dat het uitgangspunt van de briefing een budget van € 500 is geweest. De mediastunt in de ware zin van het woord was in mijn ogen de Red Bull Air Race. Ook veel, heel veel, publiciteit in de media, en 700.000 mensen op de been. Waarvan je er dan ook nog eens veel met het product in aanraking kan brengen. Wat is er gebeurd? Niet ingestuurd? Was er helemaal geen bureau (reclame of media) bij betrokken? Kortom, wat zegt dat?
Blijft wel overeind, dat het irritant is dat reclame bureaus kunnen weglopen met mediaprijzen. Maar goed, de eerste AMMA afleveringen kregen qua organisatie en presentatie veel kritiek. De laatste twee uitreikingen waren goed georganiseerd. Ik zeg dan ook: “het is een kwestie van ervaring”. Komt goed.
Oh ja. Beste lezers, doe mij een plezier en stem even op deze link op de bovenstaande Adformatie vraag: NEE!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten