woensdag, maart 15, 2006

Communicatienieuws Forum 14 maart 2006: Wat is de toekomst voor nrc.next


Dat gebeurt niet iedere dag: de lancering van een betaald dagblad. Vandaag krijgen de NRC-abonnees de eerste editie van nrc.next, morgenochtend ligt nrc.next, PCM's betaalde ochtendkrant voor een jonge doelgroep, voor het eerst in de winkel. De ambitie is 70.000 abonnees over drie jaar. Communicatienieuws benaderde een aantal mensen in het vak met de vraag welke toekomst zij zien voor nrc.next. De respons was enorm en de meningen danig verdeeld.

Als mij deze vraag gesteld was had ik er zeker ook op gereageerd. Vandaar.

De definitie “jonge doelgroep” geeft natuurlijk veel aanleiding tot wenkbrauw fronsen. Een nadere definitie van de kernlezer zou hebben kunnen voorkomen dat er vooral wordt gereageerd in de trant van “jongeren lezen niet meer” en dergelijke. Want die lezers zijn er natuurlijk wel, anders begint een bedrijf als PCM niet aan dit “avontuur”. Wat mij dwars zit, is dat de doelstelling is om de oplage vooral uit abonnementen te laten bestaan. Daar zit bij "jongeren" veel meer het probleem. De NL markt van gedrukte media is de afgelopen jaren langzaam maar zeker aan het kantelen van abonnementen naar losse verkoop. Dat heeft te maken met kosten, keuze vrijheid en beschikbare tijd (om te lezen). Vooral voor jongeren is dit een issue. Ik denk dat nrc next het voorbeeld van Metro en Spits moet volgen om actief de straat op te gaan. Anders is voor die hele brede jongere doelgroep de keus te makkelijk. Je pakt de gratis snelle update aan, in plaats van de gang naar de kiosk te maken en in de rij te gaan staan om af te rekenen.

Geen opmerkingen: