De 100e post op deze weblog. Proost.
Dat vraagt natuurlijk om een beschouwende terugblik. Die laat ik bij nadere beschouwing graag aan iemand anders. Wel is het tijd terug te komen op deze post van 25 juli vorig jaar. Daarin liet ik mij sceptisch uit over de wijze waarop de PO voornemens was de 3 TV-netten opnieuw in te delen. Het idee was om de netten om te toveren tot een soort doelgroep zenders. Of dat specifieke doel nu geslaagd is, dat laat ik hier even terzijde. Een ander niet minder belangrijk doel was natuurlijk om verloren gegaan marktaandeel-terrein terug te winnen op de Commerciƫle zenders. Is dat gelukt?
Om te beginnen een sub sub doelstelling met belangrijke uitstraling. Sinds de net-‘revamping’ van 4 september lezen wij wekelijks in de vakmail en –pers dat Nederland 1 de zender met het hoogste marktaandeel is. Iedere week weer: marktleider. Daar blijkt heel duidelijk een positieve werking van uit te gaan. Het geeft veel mensen in de branche, die niet regelmatig deze cijfers in een bredere en historische context bekijken, het idee dat het heel goed gaat met de PO. In zekere zin kan je dat dus als een succes aanduiden.
In termen van marktaandelen bijkt de PO echter niet veel opgeschoten. Dat komt omdat – vooral – Nederlands 2 een enorme marktaandeel aderlating heeft ondergaan. Per saldo levert dat dus een onveranderd PO-score op na 5 maanden nieuwe zenderindeling.
De resultaten van vier min of meer willekeurige weken van het afgelopen jaar (bron: SKO):
Week 3 2006 PO 32,2% marktaandeel
Week 20 2006 PO 33,5%
Week 44 2006 PO 33,4%
Week 3 2007 PO 32,6%
Het mag duidelijk zijn. De conclusie die ik hier op zijn best over kan trekken is dat de kijkers van de Publike Omroep er goed in geslaagd zijn om hun programma’s te volgen in de nieuwe plaatsing. Wat niet duidelijk wordt is of er ook nieuwe kijkergroepen worden getrokken (meer jongeren, hoger opgeleiden)? Dat waag ik te betwijfelen. Het is natuurlijk nog te vroeg om concluderen dat de operatie nu is mislukt. Aan het eind van 2007 moet dat echter wel duidelijk zijn.
Weer die tijd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten