donderdag, april 13, 2006

Verliezen en toch Winnen

Klinkt als de tekst van een sport trainer, niet?

In de eerste week van april zijn de oplage cijfers van kranten en tijdschriften over 2005 gepubliceerd door het Nederlandse Audit bureau HOI. Omdat ik die week van huis was, zijn alle publicaties over de resultaten tot nog toe aan mij voorbij gegaan. Maar, tijdens het beruchte stapel lezen na thuiskomst werd mijn aandacht getrokken door kop op pagina 2 van mijn Noordhollands Dagblad van zaterdag 8 april. Die luidde euforisch:


“Kranten HDC Media doen het goed”.

Ik was verrast. De afgelopen 20 jaar is er altijd wel een moment geweest dat een dagblad titel in staat bleek een oplage groei cijfer te voorschijn te toveren. Maar de algemene trend voor dagbladen, geen titel uitgezonderd, was neerwaarts. Geen ontkomen aan. Dagbladen zijn een mediasaurus. Geen “big bang”, maar met de kaasschaaf wordt het afsterven langzaam maar zeker vormgegeven. Dus, wat stond er aan tekst onder genoemde “headline”?

“….de betaalde landelijke dagbladen laten een daling zien van 4,7%, De 18 regionale kranten hebben samen een minder heftig dalende oplage van 3,!%. Alle titels van HDC Media staan in de top-10 van best presterende regionale titels. (….) Deze cijfers tonen aan dat regionale kranten het in Nederland momenteel gemiddeld beter doen dan landelijke kranten. Voor een bedrijf dat regionale kranten uitgeeft en heilig gelooft in dat product, is dat een prettige vaststelling.”

Een nieuwe lente, met een “het glas is half vol” benadering die mij toch wel even het hoofd verdwaasd liet schudden. Even los van de HDC-titels. Ik heb het eerlijk gezegd niet nagekeken, maar uit het artikel blijkt dat het AD met een verlies van bijna 12% de belangrijkste bijdrage levert aan het verlies van de landelijke titels. Maar hoe zit dat precies? In augustus 2005 is het AD immers samen gegaan met een groot aantal regionale titels. Enkele PCM titels uit de Rotterdamse regio, en de Wegener Dagbladen uit de regio’s Zuid-Holland en Utrecht. Dus waar zijn die grofweg 75.000 AD exemplaren gesneuveld? Bij de oorspronkelijke AD lezers, of de lezers van de regionale titels die het nieuwe concept opgedrongen kregen. Maar ach, laten wij naar de toekomst kijken. Want heilig geloven in een product dat decennia negatieve oplage cijfers vertoont, dat geloof je toch niet?

HDC Media heeft financiële stappen gezet. Ingrepen, reorganisaties, proces aanpakken.
“.. Daardoor zijn wij er in geslaagd onze titels in de markt te houden.” En, Internet! Kortelings veranderd van een 1.0 naar een 2,0 opzet. “Interactieve sites en een sterke focus op het verhogen van de interactiviteit van krant, lezer en Internet”. Het zal wel, maar als je een dergelijke regel twee keer leest bekruipt de twijfel je toch weer. Maar daar blijft het niet bij. HDC Media wil zich “stap voor stap omvormen in een moderne multimediale onderneming”. Daartoe worden ook andere media benut zoals “beurzen en events. Allemaal nodig om de oeroude functie van het regionale dagblad, een brug te slaan tussen (het belangrijkste) internationale nieuws en het nieuws uit de zeer directe omgeving nooit verloren te laten gaan.” Direct gevolgd door “de cijfers van deze week tonen aan dat we op de goede weg zijn”.

In dit laatste stukje citaat springt één woord bruut tussen de linker- en rechter hersenhelft.
Oeroud! Juist.
En ook kwam ik deze week op andere plekken diverse malen de uitspraak tegen “aan de rand van de afgrond groeien/bloeien de mooiste bloemen". Dat is dus de verklaring.

Geen opmerkingen: