Goed nieuws mailt collega Geert-Jan door. Goed nieuws is altijd welkom, dus?
Gisterenochtend opgepikt door Marketing Tribune uit de Adage “Slechts 37% reclame is weggegooid geld”. Een vijf jaar durend onderzoek in de VS, dat campagnes van 36 grote adverteerders volgde, leidt tot deze conclusie. Een enorme stap voorwaarts ten opzichte van het decennia terugkerende “50% van het reclame geld is weggegooid”. Het ‘slechts” van Marketing Tribune is een mooi voorbeeld van het principe “het glad is halfvol”. Adformatie benadert het juist andersom; “Ruim en derde reclamebudgetten is verspilling”. Eigenlijk dubbel op, want ‘ruim’ is meteen wel ruim genomen.
Maar het goede nieuws is eigenlijk veel beter dan goed. In het boek “What sticks”, dat verslag doet van het onderzoek, schijnt namelijk ook te staan waar het aan ligt. Heel verrassend, niet aan de communicatie adviseurs! ‘Schuldigen’ zijn de marketeers van de reclame makende bedrijven, aldus de schrijverrs. Te veel copy-paste gedrag, het negeren van onderzoek resultaten dan wel slechts oog hebben voor de resultaten daarvan die passen bij de eigen uitgangspunten.
Blijft de vraag; welke 37% is nu verspild? Want dat stelde altijd de volle 100% ter discussie. Maar ook daar gloort licht. De auteurs van het boek geven aan dat de nu resterende 37% kan worden verminderd door mislukte campagnes grondig te analyseren. Pijnlijk voor, maar moedig van de betreffende vaders en moeders. Voor de Nederlandse reclame industrie is het helemaal goed nieuws. Immers, onze Giep Franzen predikt (smeekt) al decennia om meer onderzoek. “Wij” (als reclame industrie) zijn in staat binnen afzienbare termijn opnieuw op dit gebied “a giant leap for mankind” te maken.
Als “wij” dat willen!
De zandzakken kunnen de kast in.
p.s. ik heb mijn tekst gebaseerd op de korte NL verslagen. De Adage tekst is uitgebreider en explicieter. Aanrader, die werkelijk verleidt om het boek te bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten