Ja wel, dagelijks doe ik dat. En dat Oh Boy! dient vaak vertwijfeld te klinken. Vanmiddag was het weer raak in Adformatie nieuws. De eerste twee berichten geven voldoende stof voor een reactie in de rol van columnist. Dat is een fijne rol, want iedereen weet dat je dan goed tekeer kan gaan, maar dat het je niet kwalijk genomen kan worden.
Zo lees ik “Ulfman en Hillen in bureausamenwerking”. Hillen van het bureau Cosmos, U herinnert het zich wel, dat bureau dat zegt te lijken op een mediabureau, maar dat per sé niet is.
Dat bureau dat zo transparant is, dat zij zich naar de Kosmos heeft vernoemd. Daar vindt u namelijk nooit wat!! Het bureau ook dat veel beter in staat is tot communicatie advies. Er is namelijk iemand te werk gesteld die bij een reclame bureau gewerkt heeft. Nu, die gaan dus samenwerken met een marketing communicatie bureau. Een gloedje nieuw bureau van Adri Ulfman. Nog niet zo lang geleden opperbaas van een verfoeid mediabureau “ouwe stijl”.
Ik lees mooie kreten maar de afsluitende zin is de mooiste, dus verdient hier herhaling:
“Tezamen hopen de bureaus een einde te maken aan de onduidelijkheid rondom leverancierskortingen en incentives. ‘Met onze innovatieve structuur gaan wij een stap verder dan de bestaande bureaus. Wij zijn de 'Googles' van de mediawereld.”
Dat eerste moet lukken. De bedenkers van al dat moois, kunnen daar vast een heldere uiteenzetting over geven.
Hoe het met die structuur zit? Ik twijfel, want niets is meer verhullend dan een dergelijke regel in een nieuwsberichtje.
De claim te vergelijken te zijn met ‘Google’ geeft in ieder geval aan dat het met het gevoel voor communicatie qua ‘pay-off’ wel goed zit.
Nou nee, toch niet helemaal. Als medewerker in de mediabureau branche weet ik maar al te goed wat opdrachtgevers zeggen vaak te missen. Bij een media bureau. Pro activiteit!
Als je je bureau dan doopt tot ‘Delivery on Demand’ dan heb je dat niet helemaal begrepen. De vrije Nederlandse vertaling daarvan is immers “U vraagt, wij draaien!”.
Het zal het zoveelste bewijs zijn, dat wij hier te maken hebben met ‘savvy’ communicatie deskundigen.
Nee, dan Carat (zie in de Adfo-link één bericht hoger).
Waarom klinkt en leest dat Engels toch altijd zo veel lekkerder weg dan die houterige Nederlandse teksten? 'Transforming Communications'. Als nieuw positionering devies. Daar kan je mee aankomen. De verklarende teksten van Martin Rattle glijden zonder obstructie gladjes naar binnen. Corporate kernwaarden gevat is 3 C’s, de basis van het nieuwe strategische Carat proces: ‘Curiosity, Creativity and Collaboration’. Weer helemaal goed.
Nee, bijna helemaal goed. Het is ze daar op dat eiland natuurlijk niet kwalijk te nemen, maar op het ‘vaste land’ heeft het woord collaboratie al meer dan een halve eeuw een bijsmaakje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten