Het bericht aan het eind van de week dat Philips patent heeft aangevraagd op een vinding die het kijkers (? Wat voor kijkers) onmogelijk maakt om reclame commercials te zippen of skippen et al, zorgde voor een korte vreugde roes. Heel kort. Want hoe zou je mensen nu kunnen dwingen om reclame te kijken? Het lijkt er op dat het BVA rapport over dit onderwerp ook aan adverteerderzijde niet overal is geland. Nu zullen de ontwikkeling laboratoria misschien op een andere locatie zijn gehuisvest dan de marketingafdeling, maar toch.
Opschudding en hilariteit dus is de mediawereld. Vooral de vooroplopende “geeks” kunnen hun nijdig cynisme niet controleren. Of hilarisch cynisme? Het levert enkele mooie reacties op. Lees maar bij Adrants (en slashdot). Zelf werd ik het meest aangesproken door de suggestie aan het bedrijf om een tijdmachine uit te vinden. Die zou het “probleem” namelijk echt uitvlakken. Als een heuse Johan Cruijff adept voegt de adviseur er echter dreigend aan toe dat “ieder voordeel zijn nadeel heb”. En dat is, waarom een wijsheid zo genoemd wordt.
3 opmerkingen:
http://www.creativefacts.nl/weblog.php?id=P1467
En hoe van een mug een olifant gemaakt wordt in de mediawereld.
Het lastige van de zogenaamde sociale journalistiek is het gebrek aan hoor en wederhoor. Juist datgene waar jij Adformatie zelf van beschuldigt! :-)
'Unfortunately, there was an inaccuracy in the original news reporting on our patent application. Please see the statement we issued earlier this week'.
Tsja, Floor heeft een punt. Het onderstreept wel dat het belang van een goede PR-afdeling toeneemt met al die bloggers. En een 'inaccuracy' kan grote negatieve gevolgen hebben. Bloggers zijn nou eenmaal geen journalisten. Ook hier geldt: ieder voordeel hebt z'n .....
Floor heeft zeker een punt. "Those good for nothing bloggers!" Ik stipte het zelf ook al eerder aan.
Er is overigens kennelijk (?) een uitspraak dat het citeren van een bron die onjuist is niet aan te rekeken valt. In deze "wereld" blijkt een bron per definitie nog al moeilijk op te sporen. En dan heb je nog geen zekerheid.
Mag ik er verder even op wijzen dat je het hebt gelezen in "de wereld van en volgens Alle" dat is toch echt niet hetzelfde als het betaalde journalistieke werk van een Adformatie journalist.
Afsluitend toch nog een voordeel, Philips en concurrenten tellen gewaarschuwd voor 2.
Een reactie posten