De ene Van der Laan trok de stekker uit de andere. Dat Hilversum opgelucht ademhaalde zou een understatement zijn zonder weerga. Rekenmaar dat er zich Braziliaanse carnaval tonelen hebben afgespeeld. Als er binnenkort weer een nieuw omroepgebouw verrijst, komt er op de eerste steen vast de naam Van der Laan te staan. De voornaam afhankelijk van de context: dankzij of ondanks. Ondertussen draait ook in Hilversum de wereld door. Heel geraffineerd startte men een charme offensief. Er zou toch het één en (of) ander veranderen.
De afgelopen week werden tipjes van sluiers opgelicht.
Eerst kwamen de publicaties bij mij door via het Adfo Nieuws. Maandag 17 juli wordt er gewag gemaakt van een september revolutie. In medialand nog wel, bedoeld wordt hier echter de Publieke Omroep, het TV-deel daarvan in het bijzonder. Bij het woord revolutie stel ik mij voor dat men zich opheft, zich onthoofd van al haar directies, commissarissen en toezichthouders…. Nu goed dan zich spontaan in de toekomst beperkt tot twee (2) netten.
Natuurlijk niet.
In plaats van net of zender gebonden gaan wij alle zendgemachtigden weer op alle mogelijke tijden op de 3 netten aantreffen. Nu worde die netten weer eens thematisch ingedeeld. Kortweg in breedte, diepte en jeugdigheid. Programmatisch komt er een accent op de vooravond (wie de vroege kijker heeft, die houdt deze?), en – oh ja – het logo van 3 wordt een beetje aangepast. Vanzelfsprekend ligt men (de coördinator?) op schema en men start al op 3 (drie) september. Voelt u de adrenaline ook spuiten? Dat gezegde van wijn en zakken is nog te veel eer, ik houd het botweg op de holle vaten.
Dinsdag, 1 dag later (!) – pr-team van John de Mol in gehuurd? – een nieuwe openbaring: PO komt met dertien (13!) nieuwe programma’s. Zozo, dat is een gewaagd aantal. Wij worden hier duidelijk ‘lekker gemaakt’. Zou er een net een compleet nieuwe invulling krijgen? Nee, ze worden verdeeld over de 3 netten. Vindt ze maar terug die dertien. Als je durft, als je denkt het aan te kunnen. Ik zeg hier niets over de aard van de programma’s maar volsta met de namen: Witteman/Pauw, Tooske, Andre Rieu, Sonja (ja die), Felderhof, Katja en Kamphues.
Oké, ik ga er niet flauw over doen, maar Het namenlijstje van Talpa mocht er ook zijn een jaar geleden.
Ook worden de netten nu iets nader geduid; Net 1 richt zich tot de veelkijkers – heel kort door de bocht, de Telegraaf lezers – Net 2 tot de intelligentsia – met culturele en politieke affiniteit en Net 3 tot de jeugd en sportliefhebbers, Ah, dan begrijp ik het; 2 wordt 1, 1 wordt 2 en 3 blijft drie, Toch flauw. Maar wat moet je anders concluderen?
Dan vrijdag in nrc.next het bericht dat adverteerders vertrouwen hebben in de boven beschreven herverkaveling. Hé, dat is interessant. Ik kan mij namelijk nog als de dag van gisteren herinneren dat het merendeel van de adverteerders in een Braziliaanse carnavals roes raakten toen de PO haar reclame monopoly kwijt raakte. Is er anderhalf decennium later sprake van een terugkeer op de schreden op het commerciële pad? Lezing van het artikel biedt geen uitkomst.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten