vrijdag, juli 07, 2006

Wat je echt niet wil weten !

Als jongetje was ik begin van de 70’s geabonneerd op de Kijk. Gelukkig was de term ‘nerd’ toen nog niet in zwang, en als er een andere benaming was, dan ben ik mij daar “conveniently” niet van bewust. Het was, en is voor zo ver ik weet nog steeds, een leuk blad. Goed voor je algemene ontwikkeling. En zo was het natuurlijk aan mij verkocht (al heette dat toen nog niet zo).

Ik moet toegeven dat, toen een paar jaar geleden het blad Quest werd geïntroduceerd, ik er op zijn zachtst sceptisch tegen aan keek. Nog niet zo veel eerder was Zizo (?) toch ook al roemloos ten onder gegaan.
Ik had het mis. Niet alleen laat Quest al geruime tijd mooie oplage cijfers zien, er zijn ook mensen, die ik buiten het vak tegenkom, die er spontaan enthousiast over zijn. Dat gebeurt niet veel.
Zelf werd mijn eerste mening gevormd door het gevoel overspoeld te worden met informatie. Waar te beginnen, hoe te selecteren? Het leek mij veel te veel in deze media cultuur die al jaren wordt gekarakteriseerd als “beeld georiënteerd”. Niets blijkt minder waar. Alleen dat is al zo positief dat het verdient gememoreerd te worden.

Toch is Quest niet de aanleiding voor dit schrijven. Woensdag al werd door Adformatie.nl melding gemaakt van de aanstaande introductie van het blad Triv’, en die tekst kreeg ik donderdag nog eens van
SMM.
Triv’, zo lees ik, biedt weetjes als ‘maar liefst 84% van de Nederlanders is gelukkig’, ‘vrouwen hebben een scherpere neus dan mannen’ en ‘in een liter zeewater zit 35 gram zout’. En dat dus 100 pagina’s lang.

Ook heeft Triv’ laten uitzoeken hoe gelukkig wij zijn. Rapportcijfer 7,43 blijken Nederlanders zichzelf te geven (let even op de decimalen).
Tsja, zelf word ik hier even iets ongelukkiger van. In een flits realiseer ik mij vervolgens dat Triv’ natuurlijk een pop verbastering is van triviaal. 100 pagina’s trivia, zou dat het kunnen winnen van informatie waar je op zit te wachten? (Quest komt vermoedelijk van Question of Queeste).

Ik denk eigenlijk van niet. En nu zit ik weer op niveau 7,43!

Geen opmerkingen: