maandag, juli 03, 2006

De media kosmos van Cosmos?

Het is te warm. Zelfs schrijven kost moeite. Ook lang niet alle onderwerpen inspireren echt. Dit gaat over wat 2 weken geleden in het oog sprong en afgelopen week een vervolg kreeg.


In de Adformatie van 22 juni is de allereerste advertentiepagina ‘vergeven’ aan Cosmos. Cosmos is zoals iedereen heeft kunnen lezen een nieuw mediabureau. Dan is het een noodzaak om te profileren. Als je jong bent dan spat de dynamiek en de wilskracht er van af. Dan ben je heel anders dan al die routineuze collega bureaus die niet veel meer doen dan wat cijfers ophoesten en een plaatsingsopdracht versturen. Dat is een beetje de teneur van de tekst, en het staat er leuk geschreven, en de claim “de cosmos is de limit” is ook best een leuke variant.
Direct daarna gaat het mis. Dan wordt op eens de branche een gebrek aan transparantie in de schoenen geschoven. Termen als mistig, gekonkel en heimelijk passeren. Bij Cosmos is daar gegarandeerd geen sprake van. Tenminste, als de adverteerder mede-eigenaar wordt. In meerdere opzichten een matige claim op onderscheid. Hoewel er vast nog bureaus zijn die konkelen en rookgordijnen optrekken, zijn die praktijken geen gemeengoed. Verder heeft deze nieuwe ‘kleinste’ de zelfde opzet als bureau Kobalt, momenteel de grootste.
Wat die transparantie betreft was de een paar pagina’s verderop volgende van BrandConnection een leuke inhaker. Jumbo’s marketing manager Huitenga stelt daar zijn bureau dagelijks te kunnen afrekenen op superprestaties. Vooruit Cosmos, oppakken deze handschoen.

In Adformatie van afgelopen week (29 juni) staat alweer een Cosmos advertentie. Opnieuw gaat het in mijn beleving niet helemaal goed. Was er in de (eerste) advertentie immers niet beloofd ons niet te vermoeien met copy-paste en Déja-vu gevoelens? Het betreft echter een regelrechte herplaatsing. Niks nieuws. Sterker nog, een pagina of 20 verder wordt ik al weer verveeld met die zelfde advertentie. Zou dit een vondst zijn van die gerenommeerde, uit de reclame afkomstige strategy director? Je ziet het niet zo vaak meer, maar een aparte kijk op effectieve communicatie is het wel.

Cosmos is dan wel nieuw, maar herbergt een groepje ‘oude rotten’ uit het vak. Daar is niets mis mee, maar een betere advertentie tekst dan nu gebuikt zou je zeker wel van ze mogen verwachten.

2 opmerkingen:

Alle Wijmenga zei

Eerlijk is eerlijk.
De 2e advertentie is een fout van Adformatie.
Dat wist ik ;-)

Anoniem zei

en, heeft Cosmos direct een gratis herplaatsing geclaimt? Of is dat een praktijk die hoor bij de oude, mistige, konkelende mediabureaus?