vrijdag, augustus 11, 2006

Zomerzotheid? !!

27 juli verschijnt de Reclame Week.


Het is al weken zinderend heet. En dat is te merken. “TV-reclame katapulteert” kopt de voorpagina van RW. Dat warmte tot het gebruik van die werkwoordvorm inspireert is tot daar aan toe. De zomerzotheid slaat echter toe in de conclusie.
Na de vaststelling dat de groei van reclame bestedingen op TV – ondanks kritisch onderzoek – in het voorjaar 2006 de “double digits” weer in zicht brengen, wordt dat gekarakteriseerd als goed nieuws. De adem stokte. Bij mij. Voor wie dan? Goed nieuws?
Ok, natuurlijk voor TV exploitanten. Nu vooruit. Hoewel onduidelijk is over welke soort bestedingen het hier gaat. Bruto of netto? En waar ligt het nu echt aan, die groei? Was het vorig jaar in de eerste zes maanden dan soms zo slecht?Dankzij die kritische rapporten? De Economie? Een combinatie. Hmmm.

De adem stokte overigens om een heel andere reden. In mijn beleving is dit helemaal geen goed nieuws voor adverteerders. Overvolle TV reclameblokken doen immers niet noodzakelijkerwijs goede dingen voor individuele campagnes. Dat hebben die kritische rapporten toch proberen duidelijk te maken?


Het werd nog beter, in hetzelfde artikel. “Ook digitale televisie groeit razendsnel. Volgens SKO kan al 24% (?) vandaag DTV ontvangen. Dankzij KPN en UPC komt interactieve TV snel binnen het bereik van adverteerders."

Ik waag dat te betwijfelen. Zoek het eerste beste forum over aansluiting op digitale TV, op Internet eens op. De woede en frustratie van de gelukkigen die het mogen ervaren spoelt er van af. Persoonlijk werd ik door het lezen van die belevenissen weer enigszins gerustgesteld. Mijn UPC settop box heeft er voor gezorgd dat ik digitaal vrijwel alleen ‘blokken’ op het scherm zie, terwijl ik nu analoog wordt geteisterd door prachtig diagonale lijnen. Ik, en al die anderen waarvan ik ervaringen lees in genoemde fora, schoppen "digitaal" zo snel mogelijk de deur uit. Opnieuw zijn wij blij gemaakt met een gebleken dode mus (een digitale vergelijking ontbeer ik nog). Het goede nieuws is dus dat het 24% zou kunnen zijn. Het gaat het echte niet worden. Nog niet.

Resteert de vraag waarom RW dit ‘nieuws’ tot opening van haar uitgave verheft? De titel – niet toevallig ook van het hoofdredactioneel commentaar in het betreffende nummer – is het antwoord.

Geen opmerkingen: