woensdag, augustus 09, 2006

Alle drukt - ook - door

Op mijn column in Communicatienieuws (of is het op?) heb ik nog wel enkele reacties gehad. Helaas niet via de moderne weg die ik heb opengesteld. Deze log. Waarop ik gedacht had meer reacties en (hoop op) discussie los te maken.
Nu goed, enkele van die reacties kwamen er op neer dat ik dan wel signaleerde, maar geen poging deed om een oplossing aan te dragen. Inderdaad. Aan de kaak stellen is een stuk makkelijker dan oplossen. Bovendien, ga ik er vanuit dat men (PCM) er voor het publiek maken van overtuigd is dat die multimediatariefkaart de beste oplossing is,. Daar zal toch zeker onderzoek naar hebben plaatsgevonden? Net als naar die onderlinge waardering van media ten opzichte van elkaar. Ik refereer aan het ‘voorbeeld’ waar geopperd wordt dat de waarde van nrc.nl ten opzichte van de fysieke krant 20-25% is.
Toch? Twijfel en volstrekt ongeloof waren mijn deel. Zelfs – of juist – bij diegenen die in het kranten uitgevers domein werkzaam zijn.

Het lijkt mij – qua idee – niet heel moeilijk. Er dient bij PCM Media een persoon, liefst meerdere – een afdeling – voor Multimediasamnenwerking te worden aangesteld. Met een ‘carte blanche’ van de RvB. Onvoorwaardelijk. Met binnen PCM Media de volmacht om redactie, sales en productie desnoods te dwingen zich open te stellen, mee te werken, hun eigen creativiteit ter beschikking te stellen. Voor de goede orde, niet om zich uit te leveren aan de adverteerder. Al zou die dat willen, zij is er - net als alle anderen - uiteindelijk niet bij gebaat als dat zou gebeuren. Het gaat erom dat het streven om het bedrijf in alle opzichten als een multimediale partner te presenteren in de genen gaat zitten. En dat het succes oplevert. Om op de middellange termijn niet te overleven, maar er sterker komen te staan dan ooit te voren. Gezien de ter beschikking staande middelen is dat niet onrealistisch.

Die persoon komt in mijn beleving optimaal gesproken uit de communicatiebranche. Langere ervaring in de reclamebureau wereld en/of eventueel media bureau wereld is een groot voordeel. Dus niet noodzakelijkerwijs een ‘jonge hond’ met ongekende ‘drive’ (die kunnen natuurlijk wel deel uitmaken van de afdeling).
Nee, iemand die het politieke slagveld overziet en ervaring heeft met alle partijen: adverteerders, de media en de adviseurs van de adverteerders. Die laatste groep is voor de media van enorm belang. Media op zich is/zijn namelijk helemaal niets. Het gaat om de inhoud. Die is allesbepalend voor succes. Hoe dat succes verder ook gedefinieerd wordt door de verschillende partijen. Als inhoudgevers, ‘makers’, is dat voor de meeste media geen nieuws. Dat zal men beamen. Het gaat daarna om de verbanden tussen de commerciële inhoud. En dat is weer iets heel anders.

Minstens zo belangrijk is het overigens dat alle partijen zich realiseren dat iedereen er beter van wil worden. Als de bereidwilligheid om dat van elkaar te accepteren er niet is, dan kunnen we vandaag net zo goed ophouden. Een slecht voorbeeld herinner ik mij van twee (?) weken geleden. Die herinnering betreft een bericht van de BVA over het niet deelnemen aan onderzoek en ontwikkeling van narrowcasting initiatieven. Het onbegrijpelijke argument luidde dat een onderzoekje onder circa 40 leden (herinnering!) had uitgewezen dat 70% daarvan geen plannen had om op middellange termijn iets met narrowcasting te gaan doen. Dertig procent wel! De BVA boodschap luidde verder dat de media het eerst zelf maar verder moesten uitzoeken; investeren, ontwikkelen, verbeteren. Onbegrijpelijk kortzichtig zo komt mij voor. Geld moet immers ergens vandaan komen. Mee investeren en delen in het risico (en de opbrengst) is toch niet vreemd? Als nota bene 30% van die BVA leden wel in narrowcasting geïnteresseerd blijkt! Dat waren kennelijk zeer onbetekenende BVA leden. Tijd voor wat nieuws, zou ik die willen meegeven.

Of ik ook iemand in gedachten heb? Mensen met ervaring, kunde en een drang naar de toekomst. Terugdenkend aan Hans du Chatinier, Fred Boelé en iemand als Giep Franzen denk ik dat die er bij uitstek geschikt voor zouden zijn. Geweest.


Wat te denken van Jaap van Huis? Hans Germeraad? Hidde Zwaagstra? Nico van Zetten?

Ik zie hier heel graag andere suggesties. Simpel, klikken op ‘comment’. Bellen is ook OK.

Geen opmerkingen: