maandag, juni 26, 2006

Het Drama Talpa

Terug van even weg geweest. Welcome back my friends to the weblog that’s not yet to end!
ELP blies immers veel te hoog van de toren met de claim “to the show that never ends”. Twee weken voetbal, waarvan de laatste buitenshuis zijn bepaald onwaardig afgesloten, maar daarover hier niets. Muziek was er ook op het festival “the Music in my Head” in het Paard in Den haag. Voetbal bijwonen in Leipzig betekende wel hoofdact John Cale op zaterdagavond missen. Pijnlijk, want ik heb mij laten vertellen dat hij hoewel ‘grumpy’, muzikaal op dreef was. Daar staat dan wel tegenover dat het 2-daags feest dat ik dankzij Wall Nederland kon meemaken in Leipzig volstrekt onuitwisbaar was. John zie ik binnenkort vast weer terug. Leipzig – helaas – voorlopig niet meer. Los van voetbal overigens een stad die wel 1 dag van je vakantie waard is.

Vakantie dus. Met media zoveel mogelijk op afstand. Een utopie natuurlijk. Zeker zolang je thuis bent. In die week viel Nieuwe Revu in de bus. Bovenstaande titel dramatisch op de voorpagina. Ik heb het blad bewust in het folie gelaten. Je kunt goed voorspellen wat er in geschreven wordt. En dat zou vast aanleiding zijn om achter de PC te kruipen. Had ik het maar gedaan. Dan was ik niet al die dagen in mijn hoofd achtervolgd door die rampzalige titel. Goed, catastrofale gevolgen zijn uitgebleven en het onontkoombare volgt.

Sinds het bovenstaande zijn er 15 minuten verstreken die het lezen van het artikel kostte. De coverstory beslaat welgeteld 5 (vijf!) pagina’s. De openingsspread is een shot van de NSE presentatie desk en daarna volgen er wel drie pagina’s gevuld met letters. Aan elkaar geplakte quotes van een paar “deskundigen” met een naam en een Talpa medewerker (!). Ook twee lijstjes. U weet, muziekliefhebbers zijn gek op lijstjes. Het gaat om respectievelijk de 7 zonden en successen van Talpa. De zonden betreffen natuurlijk de ‘sterren’, de programma formats en de reclame. Onder de successen wordt John’s publiciteitsmachine gerekend. Wel, daar is deze coverstory dan zeker ook onderdeel van.


“Drama”wordt wel gebruikt om een droevige en/of aangrijpende gebeurtenis te benoemen, het komt mij voor dat dit niet de achterliggende bedoeling van Nieuwe Revu is. Ook de deskundigen komen zo niet naar voren. Dat kan natuurlijk aan de schrijver van dit stukje tekst liggen.
U vraagt zich wellicht vertwijfeld af, waarom ik mij hier aan het opwinden ben. Nu, hoewel ik mij niet kan rekenen tot de harde Talpa fanclub, ben ik er net als negen maanden geleden van overtuigd dat Talpa wel een succes gaat worden. Waar een wil is, is een weg. John de Mol heeft die wil, en bovendien een paar eurocenten.

Ik zie een heldere parallel met de opkomst van TV10 en het later ontstane RTL-Veronique. Hoe schamper is daar niet over gedaan door ‘tout’ Nederland met verstand van zaken. Alle grote sterren vertrokken bij de Publieke Omroep, en zetten hun vroeger zo succesvol bekeken programma’s voort bij RTL-V. Met dramatisch veel minder kijkers. Na enige tijd verdwenen er veel van het RTL-V scherm om in betrekkelijk onbekeken programma’s van de PO weer op te duiken. En hoe hebben wij niet gelachen om het eerste jaar GTST? En het tweede jaar? Dat commerciële half acht nieuws, dat kon toch in geen enkel opzicht wedijveren met het heilige NOS 8-uurjournaal? Daar laat ik het bij, want die lijst is eindeloos. Vier jaar later – het kan ook 5 zijn – was RTL, dan 4, absolute marktleider op TV. Zeker, de omstandigheden zijn bepaald anders. De concurrentie is immens veel groter. Echter, dat zei men ook na RTL 5, SBS 6, Net5, etc. Nu worden die min of meer allemaal als geslaagd aangemerkt. Natuurlijk blufte Talpa-John met zijn 10%. Net als de spelers van het Nederlands 11-tal, die er allemaal van overtuigd waren dat zij Portugal gingen verslaan. Anders hoef je er toch helemaal niet aan te beginnen? Hoe hadden wij op de Mol gereageerd als hij 2% had gezegd (wat een succes zou het nu dan zijn)? Of 20%?

En dan de Nieuwe Revu redactie. Media zijn ‘hot’. Ik zie er wel een Dramaserie in zitten. Voor de vuist weg noem ik, het REM-eiland, de zeezender Veronica (en een vervolg van minstens 5 delen over de latere ontwikkelingen), het al genoemde TV10, Sport7, de pogingen van RTL om met radiozenders het TV succes te evenaren. Het drama PO, te splitsen in een TV en Radio story die uitgesmeerd kan worden over een kwartaal elk. Het drama bioscoop in Nederland. Het drama Nederlandse dagbladen. Het drama familie- mannenweekbladen.

Als het een beetje meezit, kan te zijner tijd het doek waardig vallen met de coverstory “het Drama Nieuwe Revu”.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Alle,

Leuk stuk. Hoef de Nieuwe Revu niet meer te lezen om de strekking te begrijpen en kwaliteit te beoordelen. Maar toch een kanttekening bij je stuk: je zegt dat Talpa een succes wordt. Of ik dat met je eens ben, hangt af van de definitie van succes. Ik verwacht dat John nog dit jaar (een deel van) SBS koopt en zo twee zenders gaat aankleden. Dan is het aannemelijk dat de naam Talpa verdwijnt en dat de 2 "nieuwe" zenders van John een goede programmering krijgen en dito marktaandeel. In mijn definitie is het huidige Talpa nog niet echt een succes, de twee nieuwe zenders kunnen dat wel worden.

Alle Wijmenga zei

Jos,

Succes is in deze context een relatief begrip. Bij het Revu-artikel staat een grafiekje afgebeeld met het verloop van marktaandeel over de periode augustus 05-mei 06. Dan zie je, dat Talpa 'groter' is dan RTL7, Veronica en Net5. De verschillen met Ned3 en RTL5 zijn klein. Ik schreef al dat die zenders in de afgelopen jaren in min of meerdere mate als succesvol zijn aangemerkt. Het succes van Talpa wordt 'nu' vooral afgemeten aan de - nog - niet behaalde 10% marktaandeel. Als je kijkt naar de onderlinge verhoudingen tussen de zenders dan lijkt dat echter geen onmogelijke opgave.

Wat ik bedoel als ik zeg te denken dat Talpa een succes wordt, is dat de zender zich op termijn zal kunnen meten met de zenders die nu wel een marktaandeel boven de 10% hebben. Meten in de zin van een aanbod aan kijkers (groepen) die qua samenstelling en omvang interessant zijn. Ook een tariefstelling voor adverteren die de concurrentie onderling scherp houdt.