donderdag, november 09, 2006

Voortbestaan mediaclub PMA in gevaar …… ja, en ??

So what? Was mijn primaire affectieve reactie vorige week donderdag 2 november bij het aanschouwen van de opening van Adformatie numero 44. To put it boldly!

De afgebeelde voorzitter keek vrolijk in de camera. Hij leek mijn reactie wel bewust uit te lokken. Lezing van de bijgevoegde tekst maakte echter duidelijk dat hier toch sprake bleek van een “om 5 voor 12 luidende alarmbel”. Een hele week jeukten de vingertoppen. Hier heb ik ook wel een mening over. Met een uiterste kracht inspanning besloot ik het een week te rekken. Zo een ‘Kop' jankt immers om een rondje langs ‘others with attitude’.

In nummer 45 van ons vakblad wordt ik niet teleurgesteld. Althans, wat betreft de aanwezigheid van het ‘rondje’ met deze strekking. Opmerkelijk, en direct meest teleurstellend, is dat de zes (6) reacties geen vertegenwoordiging kennen van de Pomper Media Achterban. Daar had ik eerlijk gezegd wel op gerekend. En dan met enige ‘eloquente en prikkelende’ teksten die ons aan een helder en perspectief rijk inzicht zouden helpen.
Het is dat het om tekst gaat, anders zou het prachtige “oorverdovende stilte” terecht van stal gehaald zijn.

Wie er wel reageren? Drie (ex-) bureau directeuren die geen betrokkenheid hebben bij de huidige club (toch al een dodelijke aanduiding).

Van Huis verdenk ik er van tot de originele oprichters van PMA te behoren (maar mijn feiten geheugen laat mij, eerlijk is vals, in de steek). Ik vertaal even vrij; “niks aan de hand, die club heeft helemaal nooit bestaan. Echt dan”. En dat is dan nog zijn ‘bescheiden’ mening.
Ook Borst heeft de klepel eerder lawaai horen produceren. Ongeveer iedere 4 jaar. Er zullen toch geen verkiezingen aan te pas zijn gekomen? In ieder geval veelzeggend, met het oog op zijn circa 5 jaar durende directie functie bij Carat. Hij strooit de pekel echter treffend in de open wond; “… meer budget benodigd, Geld wat er niet is. De marges staan onder druk …”.
Ook zijn betoog heeft als kern ‘maak je niet druk’, en – als de wonderdokter – reikt in een (1) moeiteloze oprisping de oplossing aan. “Media bureaus zijn straks gewoon weer ‘units’ in een reclamebureau". Ik weet niet of ik ‘unit’ nu prefereer boven club?
Pfff, nee dan maar het laatste.
Tot slot stroomt Titus Eikelboom leeg. Hoewel ik hem meermalen wel heb kunnen betrappen op eloquente en prikkelende uitspraken, kan ik die nu niet ontdekken. Wel begrijp ik dat er ook een ‘accountantsclub’ schijnt te zijn. Op een bepaalde manier is dat dan weer een opluchting.

Oh ja! Wat vind ik er zelf van?

Beoordeeld van af de mediabureau werkvloer heeft PMA aan mediaplanners, bij mijn weten, nog nimmer een bijdrage geleverd. In negatieve dan wel positieve zin. De bijdrage die PMA levert in onderzoek commissies en bijvoorbeeld HOI, dringt zelden, of beter, nooit door tot die beruchte ‘gangkast achter de liften’ (zo werd die ‘unit’ in het verleden bij reclamebureaus gekwalificeerd). Dat werkgebied van PMA is geen kwestie van een (1) voor Alle(n), maar – helaas – ‘weinigen voor zichzelf’. Persoonlijk geeft mij dat zelfs een gevoel van ‘achtergesteld te zijn’. Brrr.

Maar, beste lezers, wie ben ik en wie zijn zij (van het rondje)? Ik ben nu toch ook razend benieuwd naar jouw mening. En die andere lezers vast ook. Vooruit, het is toch verkiezingtijd, dus oefen vast, en laat hier weten wat jij er van vindt!


Moet PMA voortbestaan?


1) Nee, affikken, NU
2) Ja, ik ben een clubmens


View Results



Make your own poll

Geen opmerkingen: