dinsdag, maart 21, 2006

Communicatienieuws Forum 21 maart 2006: Over De Telegraaf en haar deelnemingen


Jammer, deze keer wel gevraagd te reageren, maar genoten van een dag buiten het kantoor. Ook hier heb ik wel een mening over.

De Telegraaf neemt aan de lopende band belangen in succesvolle, relatief kleine en doorgaans interactieve media. Het 40 procentbelang in GeenStijl is de jongste deelneming. Wat gaat die strategie De Telegraaf opleveren?

Sky Radio betitelen als relatief klein en interactief is vast onbedoeld. De kwalificatie succesvol is wel van toepassing. Het is vast een verdwaalde eend in de bijt van verder doorgaans succesvolle, relatief kleine veelal interactieve media concepten. De markt is daar dan ook tenminste verwonderd over.
De deelname in
Geen Stijl zal geen verwondering wekken. In de eerste plaats is dit een journalistieke activiteit. Van tenminste even groot belang is dat het een internet activiteit betreft. Het concern is vanuit het eigen basis product “Krant” eveneens hard bezig haar plaats in te nemen die bovendien geld oplevert. Geen Stijl heeft een manier van aanspreken die de reguliere – vaak traditionele - krant lezer niet aanspreekt. Ook de Spits brengt die toon niet in haar redactie. Journalistiek is immers in dit concept op het tweede plan. De Telegraaf ontbeert dus de journalistieke toon om in contact te treden met die zo belangrijke “jonge” doelgroep. Belangrijk voor de omzet van de toekomst. Dat komt nu een reuzen stap dichterbij. De Telegraaf kan nu leren en direct meedelen in het verdienen. Bovendien komt een reservoir schrijvers talent beschikbaar, waarmee ook andere projecten van inhoud kunnen worden voorzien. Als de Telegraaf de ondernemers maar de vrije hand laat, dan is het zonneklaar wat deze strategie oplevert. Winst, op meerdere fronten.

Op korte termijn ook heel duidelijk voor de makers van Geen Stijl!

Geen opmerkingen: