maandag, maart 27, 2006

Those "Good-For-NOTHING bloggers !


In Publishing 2.0 verscheen dit weekend een bijdrage die enige verwantschap heeft met mijn bijdrage met de titel “Rel journalistiek”. De schrijver Scott Karp, stelt echter de wijze waarop journalistiek wordt bedreven door Bloggers aan de kaak. Het is inderdaad lekker klagen over “non credible Journalists”, maar die “good-for-nothing Bloggers kunnen er ook wat van. Bij die laatste groep zit het gevaar in het ongewijzigd en zonder commentaar overnemen van “posts” van andere Blogs, met alleen die verwijzing, en soms dat niet eens. Om bij een origineel artikel te komen moet je soms meer dan 10 links doorworstelen. Het gevolg van dergelijk gedrag is dat de “blogosphere” zijn eigen nieuws en waarheid creëert. Dat laatste heb ik dus van af het begin wel goed begrepen ;-).

Het is natuurlijk wel waar, want ook ik heb mij – in Rel journalistiek - gebaseerd op wat er geschreven staat in het Parool, en heb geen wederhoor gepleegd bij de Journalist, noch bij Wouter Bos. Daar staat dan tegenover dat ik duidelijk aangeef, dat alles wat op mijn Weblog verschijnt mijn waarheid als invalshoek heeft. Ook in de “posts” zelf. Dat ik verder vooral de Nederlandse taal voer beperkt de internationale schade natuurlijk ook enorm.

Het merendeel van de Bloggers heeft een enorme publicatie drang, en voldoet daaraan door elk interessant (gevonden) artikel door te kopiëren op de eigen log. Een link zou dan wel genoeg zijn vind ik, want als je een genre blogs en nieuwsbrieven volgt lees je x keer het zelfde. Bloggers die dat te vaak doen lopen het risico irrelevant te worden. Het kan ook zijn dat dit wishful thinking voortkomt uit mijn eigen vertrekpunt. Dat iemand geïnteresseerd is in mijn mening. En daar vervolgens een mening over heeft. Want dat is toch waarop sociale netwerken functioneren. “Gisteren nog “…xxx…” gezien, gelezen of gehoord? En dan een mening en een reactie, Etcetera.

Kortom, dit raakt het aloude issue over kwantiteit versus kwaliteit

Ik kies voor minder posts en voor kwaliteit. Want mijn tijd is beperkt. Ahum, wel opnieuw mijn waarheid.

Geen opmerkingen: