maandag, maart 27, 2006

TV reclame minder effectief


Dit artikel komt van Zibb.Marketing tribune.nl, die het weer van de MediaRepublic hebben, etc.

Let wel, het gaat hier om Amerikaanse adverteerders die volgens de berichtgeving vinden dat de effectiviteit van TV in de afgelopen 2 jaar is afgenomen. Het onderzoek consulteerde 133 adverteerders (niet de eerste de beste), en 3 van de 4 waren genoemde mening toegedaan. En natuurlijk gaan zij hun budget allocatie herzien, maar vrees niet TV zal blijven ingezet.

Wat is hier aan de hand? Nu, dat is volstrekt onduidelijk. Er wordt namelijk helemaal niet ingegaan op wat nu tot deze overtuiging heeft geleid. Onderzoek?
Gevoel? Of zijn het al dit soort berichten die dagelijks over ons worden uitgestort door bedrijven die meestal ten minste een link hebben met de Nieuwe wereld 2.0 of hoger? En, in het kielzog alle andere media die altijd vinden dat zij ten onrechte reclamebudget missen dat op TV wordt besteed.

De kracht van overtuiging ligt in de herhaling zo lijkt het. Allemaal reclame dus. En……. het werkt!

Gewoon blijven roepen dat digitale recorders en Tivo en on-demand video, het eind van reclame kijken betekenen. Nu zal ik de laatste zijn om de rol van roepende in de woestijn op mij te nemen. Dat heeft immers geen zin. Sterker, ook ik denk dat de rol van TV het komende decennium een nieuwe plaats krijgt in samenhang met Web/Wereld 3.0 en hoger.

Het onderzoek dat feitelijk aantoont dat de effectiviteit van TV op dit moment al enorm gedevalueerd is heb ik echter niet gezien. Die 75% twijfelaars naar mijn vermoeden ook niet. Waarom blijven zij anders investeren in iets dat niet werkt? De Duitse taal heeft ook hier weer een onverslaanbare uitdrukking voor: "Salon Fähigkeit". Of is dit een Nederlandse bewerking?

Geen opmerkingen: