zondag, mei 21, 2006

AMMA verkiezing! Hulp gevraagd

Nog 1 keer de AMMA verkiezing.

Mindshare is gekozen tot Mediabureau van 2005. Wim van der Peet geeft commentaar (?) op Communicatienieuws. Ik heb zijn Opnie nu 2 keer doorgelezen.

Het begint zo'n beetje met de berusting dat hij gaat winnen. Het is leuk om te winnen. Hij is blij. Nuchter ook. Gewoon weer aan het werk, ondanks alle gestuurde felicitaties en tractaties de volgende dag. Dan kritich. De AMMA jurering is subjectief en flinterdun. Gebaseerd op slechts een paar A4-tjes.
Heel wat anders vergeleken met alle informatie die een Mediabureau tegenwoordig moet ophoesten als het mee doet aan een Pitch. Dat vraagt tot wel 100 keer zo veel papier. Wat zorgvuldigheid in dat proces suggereert. Meer, veel meer dan in het geval van de AMMA verkiezing. Een Pitch proces is professioneel. Een AMMA verkiezing is spielerei. Daar lijkt het op af te gaan.

Maar er volgt een onverwachte draai. De moeite en tijd die het Pitch proces vraagt, en dat Mediabureau's veel geld kost, leidt kennelijk tot schijn zorgvuldigheid. Want anders zou Mindshare immers veel vaker klanten winnen. Waarna het advies van Wim aan klanten, die het komend jaar wellicht een andere bureau relatie gaan overwegen, luidt: "voorlopig de professionele keuze van de AMMA (jury?) te volgen.

Wel, als deze Opinie van Wim ergens toe leidt, dan is het dat ik hem geheel niet kan volgen. Hij gaat alle kanten op. Stelt alles ter discussie. Adviseert?
Zoals de aanhef luidt: "Help".
Wat is dit?
Satire.
Zelfspot.
Sarcasme?

Ik hoop wel, en neem aan, dat de media adviezen van Wim en Mindshare duidelijker zijn. Anders lijkt de AMMA jury zich echt verslikt te hebben. En hebben de vorige jury's verder gekeken dan vier A4-tjes.


Illustratie met dank aan Nummer 14

Geen opmerkingen: