zondag, mei 14, 2006

Multimediaal? Wat is dat dan?

De Adformatie van 4 mei wijdde er zowat een hele pagina aan. Het seminar Blognomics.
Ik had er in de verschillende fora al over gelezen. Er werd heel wat af gediscussieerd. Vooral over de bijdrage van “oude bekende” Willem Sijthof liepen de meningen uiteen en hoog op.


De kop van het Adformatie artikel luidde “Multimediale aanpak in de blogosfeer”.

Mijn interesse was direct gegrepen. Halverwege werd ik – zo gezegd – geraakt als door een hamer. Als men het in deze kringen over multimedialiteit heeft dan dien je dat te verstaan als “het aansluiten van traditionele media op internet”. En, dat biedt kansen voor marketing (crosspromotion), sales (meer omzet met lagere kosten) en redactie (verhoging van de kwaliteit van content). En dit is dus een citaat.

In een flits werd mij duidelijk dat ik, als traditionele mediamens, een volstrekt verkeerde interpretatie toepaste. Zo doe ik Peter Wiegman in mijn post van 10 mei enorm onrecht aan. Zijn constatering dat er bij de dagbladen heel duidelijk een multimediamachine op gang komt is volkomen terecht. Gebaseerd op de hier boven genoemde definitie. En ook moet ik mijn mening misschien wel bijstellen als het gaat om de MWG aan Tafel bijeenkomst over multimediaal of crossmediaal. (Nah, toch niet.)

Voor de zekerheid maar eens via Google opgezocht wat multimedia eigenlijk blijkt te zijn.
Wikipedia geeft een antwoord. Ik word er niet blij van. Lees.

De term multimedia wordt vooral gebruikt in relatie tot computertoepassingen waarin verschillende media worden gebruikt. In deze context zijn media geluid, muziek (mp3, MIDI), foto's, video alsook invoermedia als toetsenbord, aanraakscherm, joystick, MIDI-klavier enz.

Nog even verder gezocht. Definieer vervangen door definitie. En dan kom je als eerste terecht bij Dact Multimedia uit Barendrecht. Webdesigners. Zij verwijzen naar Getnetwise.org. In hun “Guide to internet terms” omschrijven zij multimedia als: “Information presented in more than one format, such as text, audio, video, graphics, and images” Qua dragers, zo stelt Dact, zijn CD/DVD en internet het meest bekend.

Wie was het ook al weer? Van “zijn zij nu zo geniaal of ben ik zo wijs”. Het is in ieder geval het zoveelste bewijs dat de Blogosfeer uit een stel shoegazers van de ‘Hors Categorie’ bestaat. Een navel met de afmeting van een enorme vulkaan krater. En van daar uit wordt de hele wereld opnieuw gedefinieerd. Traditionele media mogen zich aansluiten!
Het trieste is dat vertegenwoordigers van de traditionele media ondertussen zo geïndoctrineerd zijn door deze niet aflatende intimidatie, dat de beste Hans – NOS – Laroes op het seminar stamelt dat “het denken in massapubliek sowieso niet meer van deze tijd is". En dan, aanhakend op het seminar thema, laat hij er stiekem op volgen; “Al zou dat commercieel een probleem kunnen zijn".
Gaat er een verzetsheld schuil in Hans? Opgelucht vergeef ik hem het er op volgende “Maar misschien ligt daar dan juist wel een rol voor de Publiek Omroep".

Ik leun achterover en denk “ik ben niet alleen in deze Blogmos”.

Geen opmerkingen: