maandag, mei 29, 2006

Kranten op TV?


Toepasselijker kon het niet. De dag na Hemelvaart, lijken zich de “poorten” te openen voor dagblad uitgevers. Eindelijk, zo lees ik in de Volkskrant, kunnen PCM Uitgevers en de Telegraaf Media Groep zich binnen afzienbare tijd aan een eigen TV-station wagen.
Als het aan Staatssecretaris van der Laan ligt. Geheel terecht, vindt zij de huidige media wetgeving, die dat niet toestaat, uit de tijd. Nu speelt dit verhaal in diverse gradaties al een paar decennia. Het is ook nog lang niet zo ver.
Eerst moet haar voorstel door de ministerraad worden geloodst. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zo veel problemen. Dat zijn de collega’s wel aan D66 verplicht. Zo langzamerhand. Maar dan moet het nog door de tweede kamer. Daar vindt Van der Laan ongetwijfeld Wouter Bos op haar pad. Laten wij wel wezen. Het lijkt er toch meer dan sterk op dat dit een poging is van Medy, om de Publieke Omroep zo niet frontaal, dan via de flank een dolkstoot toe te dienen. Nog meer commerciële TV-stations zijn vast moeilijk verdraagbaar voor het linkse deel van onze volksvertegenwoordiging. PCM, nu ja. Maar Telegraaf? Maar stel dat het in de Tweede kamer lukt? Dan wacht ook nog de Eerste kamer. Daar hebben ze een reputatie. Van uitstel en de lange baan. Nee, voorlopig zijn PCM en Telegraaf er nog niet. Zo schat ik in.

Is dat erg? Ja, zeg ik, van uit een overtuiging dat vrije markt werking in dit speelveld zijn gang moet kunnen gaan. Dat wat goed is komt meestal snel. De rest houdt het, zo leert de praktijk, dan nog een hele tijd uit.
Als je je zelf de vraag stelt: “wat gaat het dan opleveren?”, dan luidt het JA toch iets minder stellig. Wat valt er nu te verwachten van PCM en Telegraaf? De krant op beeldscherm? Die hebben wij immers al aan overvloed. Opinie TV? Nog meer Maarten van Rossum-deskundigen over ons scherm? TV-Privé als concurrent van RTL Boulevard? Ik vrees van wel. Televisie programma’s maken is een behoorlijk dure aangelegenheid. Dat is niet hetzelfde als zo nu en dan een programma maken en aanleveren bij publieke- of commerciële omroepen.
Kom op Alle, zo hoor ik u denken, niet zo negatief. Al die journalisten staan te popelen. Reikhalzend naar het BN stempel. Hmmm, riposteer ik. Sierlijk verwijzend naar de Adformatie van 26 mei. Daarin, op pagina 11, het beruchte rondje langs de velden over “de erfenis van Theo Bouwman”. Wat zegt Pieter Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant, daar over het aankopen van Radio Arrow (sic)?:

“De bedoeling is dat de Volkskrant op dit station nieuws gaat brengen. Leuk idee van Theo. Maar nader onderzoek (?) leert dat het helemaal geen nieuwszender is en ook nooit zal worden”.

Toen ik het vrijdag las kreeg ik een aanval van slappe lach die nog steeds niet is uitgewoed. Wat zou ik graag eens kennisnemen van dat onderzoek. Ook bracht het mij, als door het inslaan van de bliksem, tot het inzicht dat iedereen Van der Laan rustig haar gang kan laten gaan. Voorlopig maken die kranten jongens geen schijn van kans!




Nog deze zelfde morgen door Communicatienieuws gevraagd te reageren op de vraag "wat de Dagblad Uitgevers nu te doen staat". Je kan het hier lezen. ;-)

Geen opmerkingen: