donderdag, mei 11, 2006

De Revival van “Sex sells”?

Het ontkennen er van is het ontkennen van ons bestaan. Uit politieke correctheid is het reclamebeeld ontdaan van de meeste “er met de haren bij gesleepte voorbeelden”. Die van de verleidelijke vrouw op de motorkap van een stoere auto is een archetype. De nieuwsbrief van de Sanoma Men’s Magazines (wij kennen mannen als geen ander) plaatst een opwekkende link naar een bericht dat is overgenomen van Algemeen Dagblad.nl (Hé!).

Hieruit blijkt dat modewinkels, met een afdeling mannen kleding, er goed aan doen om vooral vrouwelijke verkoopsters te selecteren op aantrekkelijke uiterlijke aspecten. Deze vrouwen een cursus flirten te laten lopen (sic). En, ze vervolgens te verplichten het aangeleerde in combinatie met het uitbundig benutten van het uiterlijk te gebruiken als middel om mannen geld uit te laten geven. Vooral jonge mannen (tot 24 jaar) zijn een makkelijke prooi. Bijna 30% laat het geld rijkelijk vloeien, smeltend voor de charmes(!) van dergelijke verkoopsters.

In deze tijden van economische behoudzucht en somberende consumenten met de hand op de knip is alles geoorloofd. Dus allee, terug ook met die vrouwen op de motorkap! Maar.......


Ik heb het nog niet opgeschreven of nieuwe tegen argumenten spoelen over het scherm. De Adrants Daily meldt een te publiceren studie, waarin zou worden aangetoond dat Sex toch niet altijd verkoopt. We kunnen nog geen kennis nemen van de inhoudelijke argumentatie, maar op voorhand ben ik wel bezorgd over de mededeling dat het onderzoek gebaseerd is op “200 college students”. Die wilden de professoren vast niet voor het hoofd stoten? Ik sluit mij ongeacht de “hardheid” van dit onderzoek graag aan bij de Adrants afsluiter:

“We hope everyone ignores the study”

Geen opmerkingen: